이승연 사진
이승연
  • 학위: 박사
  • 연구실 : (R관)미래백년관 (R423)
  • 연락처 : 02-2287-5443
  • 세부전공 : 컴퓨터음악작곡, 멀티미디어전공
이메일
학위
  • 박사, Stanford University 컴퓨터음악전공 (세부전공 : 오디오비주얼 인터렉티브 실시간 제어), 200206
  • 석사, Boston Univ. School for the Arts (세부전공 : Computer music composition), 199606
  • 학사, 추계예술대학교 기타 (세부전공 : 작곡과), 199202
경력
  • 국제분과 위원, SIG CHI 학술대회, (2013.~2015.)
  • 공동조직위원장, 한국HCI 학술대회, (2013.~2013.)
  • 이사, 한국 감성과학회, (2012.~2015.)
  • 분과위원장, ITI 뉴미디어 프로젝트, (2012.~2015.)
  • 조직위원, 한국HCI 학술대회, (2009.~2015.)
  • 소장, Intermedia Performance Lab., (2008.09~ )
논문
  • Analysis on musical characteristics of trot style during the Japanese colonial period, The Asian International Journal of Life Sciences, 201904
  • A proposal on popular music analysis for songwriters, The Asian International Journal of Life Sciences, 201904
  • Methodology for music analysis from structural perspective: Focusing on TV animation theme songs, The Asian International Journal of Life Sciences, 201904
  • Effects of sound arts education program using technologies for improvement of creativity, The Asian International Journal of Life Sciences, 201904
  • Development of Science and Art Fusion STEAM Program for Korean students from disadvantaged backgrounds - Focusing on Grades 4 to 9, The Asian International Journal of Life Sciences, 201812
  • Content development for rhythm education in applied music through the enhancement of the rhythmic sense: Focus on physical activities, The Asian International Journal of Life Sciences, 201812
  • Piano education for adults that use e-Learning: Focus on Microlearning, The Asian International Journal of Life Sciences, 201812
  • The analysis on rhythm characteristics of yu-haeng-ga during the Japanese colonial period: Focusing on dance rhythm, Asia-pacific Journal of Multimedia services convergent with Art, Humanities, and Sociology, 201809
  • A Study of Culture and Arts Education Program Using Technology - Focusing on Sound Creation Activities, Asia-pacific Journal of Multimedia services convergent with Art, Humanities, and Sociology, 201809
  • 굿거리장단과 룸바 클라베의 리듬 융합을 통한 한류 음악 콘텐츠 개발, 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 201705
  • K-POP 음악을 위한 융합 리듬 콘텐츠 개발, 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 201703
  • Creating Music Rhythm Contents by Combining Korean and Cuban Traditional Rhythms, Asia Life Sciences-The Asian International Journal of Life Sciences, 201702
  • 초등학교 5~6학년을 대상으로 한 공감각 융합인재교육(STEAM) 프로그램, 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 201702
  • A study of appropriateness of applied music education in designated vocational training facilities, Information (Japan), 201702
  • 보컬 가창 훈련을 위한 CAI 개발 연구, 한국HCI학회 논문지, 201611
  • 일제 강점기 사랑과 이별 소재 대중가요 가사 속 여성 지칭 명사의 특징, 대중서사연구, 201608
  • Study on the application of cultural arts education service for corporates - Corporate case studies, Information (Japan), 201608
  • Education of constellations in Eastern and Western cultural art through a STEAM program, Information (Japan), 201604
  • 일반5: 1945-1959년 한국 대중가요 가사의 특징: 사랑과 이별의 정서를 중심으로, 음악과 민족, 201604
  • A Study on the Relationship between the Rhythm Structure and Psychological Symptom: Focusing on the Film 『The Hours』, Science & Engineering Research Support SoCiety, 201509
  • 경우의 수를 활용한 리듬 교육 콘텐츠, 한국콘텐츠학회 논문지, 201508
  • 스릴러 영화에서 테레민 악기의 음악적 연출, 한국콘텐츠학회 논문지, 201504
  • 한국대중가요에서의 기쁨과 슬픈 감성을 위한 가사 비교 연구, 한국콘텐츠학회 논문지, 201503
  • 범죄영화 �이중배상(Double Indemnity)�속 테마음악의 기능적 역할, 한국콘텐츠학회 논문지, 201503
  • 영화 <디 아워스(The Hours)>에서의 인물심리와 화음진행의 상관관계 The Relationship Between the Harmony Progression and the Emotional Symptoms of Characters in the Movie, <The Hours>, 한국콘텐츠학회논문지, 201411
  • 융합인재교육(STEAM) 프로그램을 통해 배우는 공감각의 감성적 표현 연구 Research on the Emotional Expression of Synesthesia through STEAM Education Program, 한국콘텐츠학회논문지, 201308
저역서
  • 사용자 경험 혁신 (User Expereience Innovation), 이프레스, 20141015
학술발표
  • STEAM 프로그램 개발 ‘가상환경과 미래직업, 한국HCI학회, 20190213
  • Development of STEAM Program for Multicultural School Education - Focused on Art Education, 인문사회과학기술융합학회, 20180406
  • Development of practical music rhythm education contents using physical activities - Focused on the Eurhythmics-Adult Piano Education Using Micro-Learning., 인문사회과학기술융합학회, 20180406
  • Seungyon-Seny Lee. Research Trends and Tasks on Popular Music Analysis from the Viewpoint of Songwriter, 인문사회과학기술융합학회, 20180406
  • The analysis on rhythm characteristics of yu-haeng-ga during the Japanese colonial period: Focusing on dance rhythm., 인문사회과학기술융합학회, 20180406
  • A Study of Culture and Arts Education Program Using Technology - Focusing on Sound Creation Activities, 인문사회과학기술융합학회, 20180406
  • Adult piano education using micro-learning, 인문사회과학기술융합학회, 20180406
  • 음악 콘텐츠의 감성추천 서비스 음악과 가사와의 상관관계에 관한 연구= A Study on Correlation of the sensitivity of the content recommendation service music and lyrics, 한국콘텐츠학회, 20160520
  • 우주를 배경으로 한 영화의 사운드 연구= A Sound Study on the Universe film - 2001 : A Space Odyssey, 한국콘텐츠학회, 20160520
  • 보컬 음정 정확도 향상을 위한 코스웨어 개발 연구= A Study on the Courseware Development for Vocal Pitch Accuracy Improvement, 한국콘텐츠학회, 20160520
  • Education of Orbital Movement and Eastern and Western Cultural Art through STEAM Program, 인문사회과학기술융합학회, 20151214
  • Study of Application of Cultural Art Education Service for Corporate - Regarding Corporate Case Studies, 인문사회과학기술융합학회, 20151214
  • Fusing Korea and Cuban Rhythms to Derive Rhythm Contents for Popular Music, 인문사회과학기술융합학회, 20151214
  • 서사영화『Quo Vadis』와 『El Cid』의 라이트모티프 특징 분석, 한국콘텐츠학회, 20150501
  • 주파수의 다운 샘플링시 발생 에러에 대한 연구, 한국콘텐츠학회, 20150501
  • 「Metropolis Pt.2: Scenes From a Memory」의 음악 연출과 기법 연구, 한국콘텐츠학회, 20150501
  • 전자음악 제작 기법에 관한 고찰 ‘샘플링 기법을 중심으로 , 한국콘텐츠학회, 20150501
  • 범죄영화 속 음악적 전개에 따른 내러티브 -음악감독 미클로스 로자(Miklos Rozsa)의「이중배상(Double indemnity)」 과 「더 킬러스(The Killers)」를 중심으로-, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 상반된 두 감성과 음악적 요소의 상관관계 연구, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 어두운 감성 표현을 위한 한국 대중가요의 음악적 특징연구, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 대중 가요의 음악적 요소와 신나는 감성과의 상관관계 연구, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 한국대중음악에서 어두운 감성음악의 가사연구, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 한국대중가요에서의 음악적 구성요소와 감성분류 편안한의 상관관계 연구, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 서사영화에서의 인물 묘사와 음악적 특징 -영화 [Ben-Hur]를 중심으로, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 가요에서의 ‘경쾌한’ 과 ‘감정적’ 감성의 가사 비교 연구, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 인간의 심리를 다룬 스릴러 장르에서의 음악적 연출, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 창작자 및 청취자간 음악 인지에 따른 감성차원의 상호작용 연구= Study of the interaction of emotion dimensions according to music recognition by the creators and listeners, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • 대중 가요의 음악적 요소와 신나는 감성과의 상관관계 연구= A Study of the correlation between the musical elements and exciting sensibility of popular music, 한국콘텐츠학회, 20141121
  • The Relationship Between Music Elements and Emotional Symptom Throughout the Movie, 『The Hours』, Korea Contents Association, 20140627
  • A Study of Vocal Training with Performance, Korea Contents Association, 20140627
  • A Study of Ad lib Vocal Technique - The Effect of Yolanda Adams in Black Gospel Style -, Korea Contents Association, 20140627
  • 세종대왕 작품을 기반으로 한 융합인재교육 프로그램 개발, 한국콘텐츠학회, 20130712
  • 'oops i did it again'의 편곡에 따른 가창 스타일 변화의 연구, 한국콘텐츠학회, 20130712
  • 백남준의 예술 작품을 기반으로 한 융합인재교육(STEAM)프로그램 개발= The development of STEAM program based on the Artworks of Nam June Paik, 한국HCI학회, 20130131
  • STEAM 교육 연구= Study of STEAM Education: Digital application, Art+Mobil, 한국HCI학회, 20130131
  • Research on the emotion expressin presented by expansion thinking and artistic activies through STEAM education, International conference on art &humanities, 20130111
  • STEAM reserch using arts and game: Using ART+mobile in case study, International conference on art &humanities, 20130111
  • Methodological study of STEAM education for teachers in art:kinetic arts &balancing principle, International conference on art &humanities, 20130111
  • The development of STEAM program based on the artworks of NAM JUNE Paik, International conference on art &humanities, 20130111
  • 백남준의 예술 작품을 기반으로 한 융합인재교육(STEAM)프로그램 개발, 한국감성과학회, 20121124
  • 카세트 테이프를 이용한 융합인재교육 프로그램 연구 개발, 한국감성과학회, 20121123
  • Analog Convergence Education Program and Digital Convergence Education Program for STEAM, 대한인간공학회, 20120525
  • Methodological Study of STEAM Education in Arts for Teachers, 대한인간공학회, 20120525
  • STEAM Arts Education in the Development of Teaching Materials, 대한인간공학회, 20120525
  • 예술교사를 위한 융합교육 프로그램 개발에 관한 방법론적 연구, 한국감성과학회, 20120511
  • 융합교육(STEAM)에서의 음악교육 수업자료 개발, 한국감성과학회, 20120511
  • 모바일 게임을 이용한 융복합 교육 프로그램 연구, 한국감성과학회, 20120511
  • 인터랙티브 미디어 아트에서의 아날로그 감성 표현의 상호작용에 대한 연구: Golan Levin의 인터랙티브 미디어 아트 작품“The Manual Input Sessions”(2004)를 중심으로, 한국감성과학회, 20120511
  • Intermedia Performance, KAIST, 20110804
  • 실시간 인터랙티브 소리를 이용한 빛의 착시 효과 연구, 한국HCI학회, 20110126
  • 근전도(EMG)센서를 활용한 인터랙티브 퍼포먼스 기법 연구, HCI Korea, 20100127
  • Intermedia Collaboration, ADADA, 20091218
  • Shadow Dancer: A New Dance Interface with Interactive Shoes, 6th International Conference on Cyberworlds, 20080923
  • E-Performance, The International Conference of the Arts in Society, 20080708
  • HCI 2007 Project Report: Physical Interaction Design for Sound, The 5th Asia Digital Art and Design Association, 20071222
  • Interactive Flower: The optical fiber flower controlling sound and music, The 4th International Conference on Enactive Interfaces 2007, 20071122
  • Rubby: Two degree-of-freedom Interface with Haptic and Auditory Feedback, The 4th International Conference on Enactive Interfaces 2007, 20071119
  • HCI Project Report: Physical Interaction Design for Sound, Asia Digital Arts and Design Association, 2007
  • Simultaneous Virtual Performance, CT국제심포지움, 2007
전시작품
  • Dreams of a Dream: Part I (20min), Part II (20min), Part III (20min), The School of Music at Arizona State University, 201410
  • 당첨은 꿈꾸는가?(Dreaming of Jackpot?, 아르코 예술극장 대극장, 201304
  • 인터미디어 퍼포먼스'태아는꿈꾸는가?', 아르코예술극장 대극장, 201209
  • Synchronous, 대학로예술극장, 201109
  • Intermedia Performance "k번째 시간", 대학로예술극장, 201009
  • 중앙국립박물관 100주년 기념 개관공연, 서울국립중앙박물관, 200910
  • 국립중앙박물관 100주년 기념 폐막공연, 서울국립중앙박물관, 200910
  • j-th Time, 대학로예술극장, 200909
  • i-th Time, 한국예술종합학교대극장, 200809
  • Radio France Festival 공연 방송 및 몽펠리에 신문게재, 200807
  • 대구 국제 뉴미디어아트 페스티발, 대구문화예술회관, 200709
  • Agape Dance Group Performance, Robin Howard Theater, London, 200702
  • ICMC(International Computer Music Conference), 뉴올리언즈 대학교, 200611
  • 대구 국제 뉴미디어아트 페스티벌, 대구문화예술회관, 200609
  • New Stage Concert, CCRMA Knoll, CCRMA Knoll, Stanford, 200607
  • Rencontres Internationales Paris/Berlin, Podewil; d'art contemporain de la ville, 베를린, 200311
  • Sonic Circuits X International Festival of Electronic Music and Art, St. Paul, 미네소타, 200304
  • Agora Festival, Espace de Projection, IRCAM 빠리, 200206
  • Primavera en La Havana 2002, Centre Arts, Havana, 200203
프로젝트
  • 과학문화활동지원 사업, 한국과학창의재단, (2017.~ )
  • 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 과제: 과학·예술 융합형:공감각과 수학예술, 한국과학창의재단, (2016.~ )
  • 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 과제: 과학·예술 융합형: 아트(AT), 문화(CT), 정보(ICT), 그리고 직업(MT), 한국과학창의재단, (2015.~ )
  • 교육기부 활성화 사업, 교육기부 프로그램 개발 사업단 문화예술 교육기부 컨설팅 운영, 한국과학창의재단, (2015.~ )
  • 신진연구자 지원사업: 예술교사를 위한 재교육 프로그램의 연구개발, 한국연구재단, (2014.~ )
  • 신진연구자 지원사업: 예술교사를 위한 재교육 프로그램의 연구 개발, 한국연구재단, (2013.~ )
  • 상상도전교실_강사연수커리큘럼개발정책연구, 한국과학창의재단, (2013.~ )
  • 창의적 인재육성 사업, 한국과학창의재단, (2013.~ )
  • 융합인재교육(STEAM)프로그램 개발, 한국과학창의재단, (2012.~ )
  • 예술교사를 위한 융합인재교육 프로그램, 한국과학창의재단, (2012.~ )
  • 개방형 사전 전문용어 구축: 전자음악분야, 국립국어원, (2012.~ )
  • 융합문화사업‘k-th Time', 한국과학창의재단, (2010.~ )
  • 융복합 공연 지원사업 ‘j-th Time', 한국과학창의재단, (2009.~ )
  • CT연구소 육성사업, 한국콘텐츠진흥원, (2009.~ )
  • 해외거장 초청프로그램, 한국콘텐츠진흥원, (2009.~ )